Mitä on ICT, IT tai tietotekniikka?

ICT ja IT ovat nykypäivän sanastoa, mutta vanhemman polven edustajat yhdistävät termiä vielä tänä päivänä ATK:na, toki huumorimielessä 🙂 Näitä termejä näkee useissa teksteissä, hieman sekoitettuna, kuten myös tälläkin sivustolla saattaa käydä. Monesti termit saattavat hieman hämärtää ajatuksia, että mitä nyt oikein tarkoitetaan. Avaan seuraavassa hieman termejä ja tulen jatkossa korostamaan ehkä IT:tä, sillä ICT on kokonaisvaltaisempi sekä varsin kattava kirjainyhdistelmä.

Tieto- ja viestintäteknologiasta, toisella nimellä tieto- ja viestintätekniikasta käytetään lyhenteitä TVT tai ICT, millä tarkoitetaan kaikkia niitä elektronisia medioita, joita voidaan käyttää apuna tiedonsiirrossa ja kommunikaatiossa, mutta myöskin tiedonkäsittelyssä. Käytännössä TVT/ICT on IT:n laajennustermi, korostaen yhtenäisen viestinnän merkitystä. 

Informaatio- tai tietotekniikka eli (IT) on nykyaikaisten yritysorganisaatioiden perusta. Termi viittaa tietokonejärjestelmiin, ohjelmistoihin, internetiin ja muuhun infrastruktuuriin, joka mahdollistaa organisaation ydintoimintojen tehokkaan toiminnan. Edistyksekkäät organisaatiot pitävät IT:tä kilpailuetuna, jonka avulla ne voivat työskennellä älykkäämmin ja saavuttaa liiketoimintatavoitteensa.

ICT- tai IT-osastoa johtaa organisaation koosta riippuen tyypillisesti tietohallintojohtaja (CIO), teknologiajohtaja (CTO), digijohtaja (CDO), tietotekniikan johtaja (VP) tai IT / ICT-johtaja. Osastolla voi olla ohjelmistokehittäjiä ja -insinöörejä (Software developer / engineer), palvelupäälliköitä (service manager), operaattoreita (operators), järjestelmäarkkitehteja (systems architect), analyytikkoja (analytic), tuotepäälliköitä (product manager) ja projektipäälliköitä (project manager), unohtamatta tietoturvavastaavia.

IT-tiimien päivittäinen työ on laajaa ja vaihtelevaa. Se voi sisältää päivittäisiä tehtäviä, kuten järjestelmänhallintaa, teknistä tukea ja tietoturvakorjausten hallintaa. IT kuuluu myös ydinosana modernin organisaation strategiasuunnittelua ja sen yhteistyön täytyy olla saumatonta liiketoimintojen kanssa.

IT-tiimit rakentavat ja toteuttavat kehittyneitä ratkaisuja, jotka voivat vaikuttaa perusteellisesti organisaation menestykseen – ja ne tekevät sen yhä useammin tuotehallinnan ajattelutavan mukaisesti. Työskentelemällä tuotepäälliköiden kanssa sisäisten työkalujen tiekarttojen luomiseksi IT-tiimit voivat auttaa ratkaisemaan liiketoimintaongelmia ja lopulta saavuttamaan tärkeitä tavoitteita, kuten digitaalista muutosta.

IT:n avulla voidaan saavuttaa esimerkiksi seuraavanlaisia etuja:

  • Prosessien ja työnkulkujen virtaviivaistaminen 

  • Näkyvyyden ja viestinnän lisääminen osastojen, organisaatioiden ja toimipaikkojen välillä

  • Organisaation tuottavuuden parantaminen

  • Nopeamman ja tehokkaamman raportoinnin tukeminen

  • Tietojen eheyden, turvallisuuden ja vaatimustenmukaisuuden varmistaminen

  • Tietojen häviämisen ja kyberriskin vähentäminen

  • Uusien liiketoimintaa eteenpäinvievien toimintojen tarjoaminen

IT-maailma kehittyy jatkuvasti: Kun edistykset, kuten pilvi, mikropalvelut sekä infrastruktuuri koodina (IaC) yleistyvät,  IT-tiimien merkitys kasvaa entisestään ja niiden kyky auttaa organisaatioita omaksumaan innovaatioita ja vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin on tulevaisuuden organisaatioiden elinehto. Tällä tarkoitetaan, että yritys voi kokea valtavia liiketoiminnallisia menetyksiä, tai jopa konkurssin, mikäli eivät pidä huolta tietoturvasta taikka henkilötietojen käsittelyn oikeudenmukaisuudesta. Toisaalta IT:n avulla voidaan tehostaa, uudistaa tai tuottaa vaikka uusia tuotteita ja näin ollen kehittää liiketoimintaa.

Blogin kirjoittaja on Jukka-Pekka Maskonen, Calia IT-rekrytointiyrityksen perustaja

Edellinen
Edellinen

Why Digital Innovation is a Continuous Journey, not a Destination

Seuraava
Seuraava

Using AI in real life - an example of CHAT GPT